BASINDA KAVAL HK.
ÜLKEMİZDE ÇALGILAR ALANINDA,ÜFLEMELİ ÇALGI DİLLİ KAVALIN 1981 YILINDAN İTİBAREN İTÜ.TÜRK MÜZİĞİ DEVLET KONSERVATUARINDA BAŞLANILAN AKADEMİK EĞİTİM VE ÖĞRETİMİ NEDENİYLE ÇALGIYA DUYULAN GENELDEKİ İLGİNİN BASIN TARAFINDAN NE DENLİ ÖNEMSENDİĞİNİ GÖRMEKTEYİZ. DİLLİ KAVALIN DEĞİŞİM VE GELİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN BU BAŞARI OLGUSU BASIN TARAFINDAN GÜNÜMÜZDE DE İZLENMEYİ SÜRDÜRMEKTEDİR.
B.T.Başı
Kaval'ın Türk akademik hayatına girişi hakkında…
Dilli kavalın akademik hayatımıza girmesinde önemli katkıları olan Sn. Burhan Tarlabaşı'dan aktarıyoruz.
1- Ülkemizde yüzyıllar boyu, “çoban ve köylü çalgısı” olarak anılıp bilinen, gelişigüzel yapılıp, metodsuz olarak icra edilen dilli kavalın ilk kez 1981 yılında Burhan TARLABAŞI tarafındanİTÜ Türk Müziği Devlet Konservatuarı'nda bilimsel şekliyle öğretilmeye başlandığını;
2- Bu tarihten itibaren dilli kavalın geliştirilen “alto- soprano ve bas” ton çeşitleriyle müzik orkestralarında yaygın olarak kullanıldığını;
3- Burhan TARLABAŞI’ya ait “Kaval Metodu” kitabının, M.E.Gençlik ve Spor Bakanlığı,Talim-Terbiye Kurul Başkanlığınca.. 6 Mart 1989 gün ve 2281 Sayılı Tebliğler Dergisinde, Ortaokul ve Liselerin müzik derslerinde yardımcı ders kitabı olarak duyurusunun yapıldığını, bu tarihten sonra dilli kavalın da tıpkı blok flüt (*) gibi branş çalgısı olarak uygulamaya alındığını;
4- Dilli kavalların geliştirilen tonlarından yaklaşık 2,5 oktava kadar seslerin alındığını; geleneksel Türk müziği dışında, uluslararası (tonal ) müziğin de tüm seslerinin kolaylıkla sağlandığını, dünya üzerindeki her tür müzik eserinin kolaylıkla seslendirilebildiğini;
5- Dilli kaval ailesinden dört ses ve boydaki (La-Si-Do ve Mi bemol ) tonlarına Türk Patent Enstitüsü'nce “Faydalı Model” konseptinde ”Buluş Hakkı” (patent) tanındığını, bu buluşu nedeniyle Burhan TARLABAŞI’nın İTÜ Senatosu tarafından (1987) teşekkür plaketine ek olarak -ayrıca- 30 bin lira ile ödüllendirildiğini;
6- Burhan TARLABAŞI’nın, alanındaki bilimsel çalışmaları değerlendiren YÖK Üniversitelerarası Kurul'u, 1985 yılında -günlük gazetelerin de manşetlerine taşıyıp- haber olarak duyurduğu Profesörlük unvanının B. Tarlabaşı’ya hâla tebliğ edilmediğini, bu yüzden yıllarca mağdur edildiğini;
7- Ülkemizde, dilli kaval’a ait ilk ciddi dinletilerin dönemin ”dilli kaval sanatçı hocası ,merhum Necati BAŞARA ile başladığını… 1949-1956 yıllarında TRT İstanbul Radyosu'nda kurduğu “Şen Türküler Kümesi” ile yurdumuzun ezgilerini dilli kavalıyla yedi yıl boyunca dinleyenleriyle paylaştığını; (1957-1967 yılları“fetret devri “ sonrası dilli kaval dinletilerinin ( 1967’de) İstanbul Radyosu'ndan bu ya ilk kez Burhan TARLABAŞI ile başlandığını…
__________________________________
(*) Blok flüt ülkemizde 1953 yılından itibaren ilk ve orta okulların müzik eğitiminde kullanılan, tampere akortlu, ses yapısı ve çalınış tekniği dilli kavaldan tamamen farklı olan üflemeli bir Batı çalgısıdır.
http://www.musikidergisi.com/haber-4406-kavalin_turk_akademik_hayatina_baslayisi_hakkinda%E2%80%A6.html
------------------------------------------
http://www.musikidergisi.com/haber-4406-kavalin_turk_akademik_hayatina_baslayisi_hakkinda%E2%80%A6.html