Konu : Geleneksel Türk Müziğinin, Bölgesel nitelikli
“anonim” Halk Türkülerinin telif hakları..
Yurdumuzda, yüzyıllar boyu kuşaktan kuşağa çalınıp söylene gelen, milli kültür ve musikimizin bölgesel nitelikli “anonim” halk türkü ve manilerinin 463O Sayılı yasanın bahse konu maddesinde yer almamış bulunmaktadır.
Oysa ki..Anayasanın 63. maddesi ile Kültür ve Turizm Bakanlığının.- 16.04.2003 tarih ve 4848 Sayılı yasa hükümlerinde anonim eserlerin korunması gereği açıktır ..Anonim türkülerimiz bu güne kadar maalesef tıpkı eski hukuktaki “lûkata” (Sahipsiz bir malı ihraz eden ona malik olur” uygulaması ile devam edilmektedir... :…
Oysa “.SAHİPSİZ ŞEYLER İLE MENFAATİ UMUMA AİT MALLARIN , DEVLETİN HÜKÜM VE TASARRUFU ALTINDA olduğu yasalarda açıktır.
Bu kültür değerlerimiz..ŞAYET, 4630 SAYILI YASA İLE KORUNMA ALTINA ALINMAZ İSE YAKIN GELECEKTE BU ESERLER TÜMÜYLE YOK OLACAKTIR.
Not : Anonim Halk Eserleri , Tüm dünyada (örneğin,Şili’de)”geleneksel kültür eserleri” başlığı ile , HALKIN KÜLTÜREL MÜLKÜ kabul edilip, yasalarla korunurken, bizde.tam tersi… bu güne kadar herhangi bir koruyucu yasa hükmü dahi söz konusu değildir..
TALEBİMİZ….463O Sayılı yasanın, ilgili maddesine aşağıda mavi harflerle belirtilen ifadenin eklenmesidir…
EK MADDE 3/a ”MUSİKİ ESERLERİ, HER NEVİ, BÖLGESEL NİTELİKLİ, SÖZLÜ Ve SÖZSÜZ-HALK MÜZİĞİNİN “ ANONİM” ESERLERİNİ DE KAPSAR.”…
(TANIMLAR) :
ANONİM ESER…(TANIM) : İlk besteleyeni(söz ve müziğinin kime ait olduğu) bilinmeyen, hafızalarda korunup, halkın ortak söylemi haline gelen, usul-makam ve icra tekniği açısından tamamen bölgesel özellikler gösteren ,sözlü-sözsüz .her tür musiki Eserleridir.
NOT : THM.deki “anonim” sözcüğünün.. TSM.deki karşılığı “lâedri”(bestekârı bilinmeyen eser adı) ile anılır.
ANONİM ESERİN HAK SAHİPLERİ … Kimler olmalı..?
Özgün, kaynak eser üzerindeki haklar saklı kalmak kaydıyla..ilgili …
yörenin, Vakıf,Belediye ya da Kültür müdürlüklerine tahsis edilmelidir görüşündeyiz.
DERLEYİCi ….(tanım) : Yerel nitelikli “Anonim Eserlerin( halk türküleri,maniler,hikayeler,masallar..vb). sanatsal ve bilimsel katkısıyla, ehil taşıyıcısın (aktaranın) dan- kurallara uygun, aslı ile belirleyip, kullanıma(icraya) hazır hale getiren mali hak sahibi uzman kişidir.
Derleme eser Nedir…?, derleyicinin,gerçek bilgi, beceri ve emeği karşılığı,,aktarıcıdan belirlediği bölgesel nitelikli anonim müzik eserleridir.
NOT :DERLEME..sözü.. Toplama” sözünden farklıdır.Zira,.toplama,genelde,yöntemsiz şekilde rastgele seçilen bir çok şeyin, bir araya getirilip depolanmasını anlatır.
Dikkat…! TRT.nin, THM.derlemelerinde hem derleyen,hem de aktaranın kendini kaynak göstererek aynı kişi sıfatını taşımış olması,yasalarda intihal (hırsızlık) suçunu doğurur..Zira,kişi kendisinden derleme yapamaz. Başka bir anlatımla…TRT.deki Anonim eserlerde, derleyen kişi kendisini hem “kaynak kişi” göstermiş ve hem de derleyen…Oysa Kaynak kişi zaten derleyici olamaz. Ya..sadece bestekâr…ya da sadece DERLEYEN sıfatını taşımalıdır..
TRT.nin belgelerindeki, Kaynak kişi sözü,eserin bestekârı olmayıp, sadece.geleneksel yapı içinde ustalarından öğrenilip hafızalarda korunan,.daha sonra bunları derleyiciye aktaran..taşıyıcı kişiden başka bir şey olamaz..Şu halde,akla şöyle bir soru geliyor..
Dikkat…!TRT.deki..KAYNAK KİŞİ SÖZÜ, hiçbir zaman, gerçek eser sahibini yansıtmayan, sahte ve aldatmaca bir sözcüktür.Acaba….bu tarz ifadeyle,.zihinlerde “Aba altından sopa gösterilerek ” anonim eserlerin telif hakları intihalen (hırsızlık ile) sahiplenilmeye mi çalışılıyor..?
Dikkat…!... TRT. Ne yapmalıydı…? Tıpkı M.SARISÖZEN’İN yaptığını… yani….“kaynak kişi” sözünü kullanmamalıydı..Yerine ..”aktaran” karşılığında, “kimden alındığı”..ifadesini kullanılmalıdır.TRT…”Kaynak kişi” sözünü kullanarak bu hatayı yapana göz yummakta ,ortağı ile birlikte yasal suç işlemektedir.Eğe,”Vasıtalı kaynak kişi.” denseydi belki suçunu hafifletmiş olurdu . ..
(DERLEME FİŞLERİ(Tutanak) : Anonim eserlerin belirlenmesinde, derleyiciler tarafından kullanılması gerekli, hukuki açıdan ise önemli karine sayılan resmi belgeler olup, aşağıdaki bilgileri içerir.
Anonim Eserin : - Yöresi. …-Kimden alındığı ( aktaran)./.”Kaynak kişi” -Eserin adı,.--.Metronomu…-Derleyen -Derleme yer ve tarihi,… -Notaya alanı..
Doç.Dr.Burhan TARLABAŞI
GSM: 0542 5918931……
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NOT: Anonim eserlere ilişkin mali hakların dağılımında;..”Defineyi keşfeden,kıymetin yarısını alır” (M.K.696/3)hükmünün “derleyici” hisselerine örnek olabileceği görüşündeyiz.
- İSTANBUL-ANKARA VE KEMALİYE(EĞİN) MERKEZ
KEFTUD. BAŞKAN VE ÜYELERİNE ÇAĞRIMDIR....!!
KONU : Kemaliye(Eğin) Halk Müziği ve Halk Dansları Sempozyumu.
.
Köklü bir geçmişe sahip, (yöremiz)Kemaliye(Eğin)’in, otantik Halk müziği ve halayları ile halk danslarının, son yıllarda erozyona uğradığı,
giderek yok olma tehlikesiyle baş başa kaldığı anlaşılmış bulunmaktadır. Ülkemiz, anonim Halk müziğinin geneldeki süregelen bu yozlaşmadaki asıl pay ve kaynağını, eğitim ve öğretimdeki başı boşluğun yanı sıra.. ayrıca, hatalı yorum ve taklitçiliklerin oluşturduğu..
Diğer yandan…çağın sahne tekniklerini yakalayamayan halk danslarımızın da aynı durumda hiç de iç açıcı olmadığıdır... İşte, bu çözümsüzlükler nedeniyledir ki.. yöremizin, bahse konu bu öz kültürüne ilişkin, kimlik ve mülkiyet sorunlarının bir ön şart olarak, akademik kurullarda görüşülüp, çözüme kavuşturulması…böylelikle kalıcılığının belgelenmesi gerekir diye düşünüyorum...
Şayet, Atalarımızın bizlere emaneten bıraktığı bu kültür mirasımızın gelecek kuşaklara sağlam temellere dayalı ,hasarsız bir şekilde,, aslıyla aktarılmasını istiyorsak.. bahse konu bu sorunların, konunun uzmanlarınca ele alınıp, tartışılması, çareler aranması.. sonuçta, bahse konu yöremiz öz kültürünün sorgulanmasının ancak, bu fetret devrinin tartışılıp aşılmasıyla mümkün olabileceği görüşündeyim..
DİLEĞİM; Kemaliye(Eğin)’in öz kültürüne ilişkin, kimlik ve mülkiyet sorunlarının, oluşturulacak akademik kurullarda görüşülerek sağlıklı bir çözüme kavuşturulmasıdır. Aksi takdirde giderek kendine yabancılaşan, yöremiz öz kültürüne ilişkin …halayları, türküleri ve halk oyunlarının sonuçta, yok olmaya doğru çok daha yaklaşmış olabileceği gerçeğini hiçbir zaman unutmayalım ..
.. Selam ve Saygılarımla…
Doç. Burhan TARLABAŞI
İTÜ. Türk Musikisi Devlet Konservatuarı
Em.Öğr.Üyesi
KONU : : TRT.deki ( hatalı) Kemaliye(Eğin) ezgilerinin yenilenmesi.
VE SESLENDİRİLMESİ…
TRT. de, Kemâliye(Eğin) adı ile anılan (Sy.,2 deki) , Mustafa ÖZGÜL adına kayıtlı, 23 adet ( hatalı) türkü-halay ve oyun havasına ait notalarının tensip edilecek bir komsiyon nezdinde yeniden belirlenmesi hususu Başkanlığın tensip ve takdirlerine sunulur .
…AMAÇ Yöremizin anonim ezgilerine -Evrensel alanda dinlenebilirlik kazandırabilmek ve kuşaklarda yaşamasını sağlamaktır..
( Konunun ,Başkanlığınızca değerlendirilebilmesi ümidiyle…..)
TRT.Müzik Dairesi Başkanlığının,Türk Halk Müziği Daire Başkanlığında 209 Repertuar No. V e ..19 Mart 1985 tarihli .. Mustafa Özgül adına kayıtlı eser listesi aşağıdadır.
1-TEK AYAK 13-BAHÇEYE ENDİMDE
2-SÜPÜRGESİ YONCADAN 14-HOSTANIN BADEMLERİ
3-OF NANA 15-MEŞENİN TEPESİNDEN
4-BANA BİR YAR OLSUN 16-GURBETE GİDİŞİMDİR
5-ESKİ KINA 17-ÇEÇEN GIZİ
6-ADALARDA OLUR KAMIŞ 18-SİNANLI
7-HAMAMIN KAPISI 19-TİRNANA
8-BAHÇALARDA LAHANA 20-TAMZARA
9-EŞİK ÜSTÜNDE DURDUM 21-KASAP
10-TEVEKTEKİ ÜZÜMDÜR 22-BEBEĞİN BEŞİĞİ
11-SIKLAMA 23-YEMENİM BİBER
12-GECEGÜ
D i k k a t ! TRT.nin ilgili kayıtlarında.. yukarıdaki listenin dışında, yine, Kemaliye(Eğin) adı kullanılarak, M.ÖZGÜL tarafından notaya alınıp belgelenen, ancak yöre ile hiçbir alakası olmayan Yedi adet-(Özel) esere daha rastlanılmıştır .Bunların, uzaktan-yakından yöremizle hiçbir alakası yoktur.Bahse konu eserlerin de reddi gerekir..
1- MAĞARADA KIŞLADIM 2-HARMANDAN DOLAYI
2-HARMANDAN DOLAYI (”yol ver odanıza..”adlı eserin taklidi)
3-ATLADI GEÇTİ EŞİĞİ
4-SABAHTAN AÇILIR MUHABBET GÜLÜ
5-BÜLBÜL YUVA YAPMIŞ
6-GELİNLER GELİYOR 7-SABAHİLEN GIZ ÇEZİGİ
8-ADAM AĞLATAN ADAM: Uydurma bir ad ile kayıtlı bu parçanın,notalardaki müziğinden..”Duranağabek” parçası olduğu anlaşılmıştır.
TRT.DEKİ MUSTAFA ÖZGÜL ADINA KAYITLI KEMALİYE(EĞİN) HAVALARININ TELİF HAKLARINA İLİŞKİN..
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DUTAĞACI GAZETESİNİN, Ağustos 2013 tarihli, 194-95 Sayısında yayınlanan..”Mustafa ÖZGÜL’E BU YAKIŞIRDI..” başlıklı yazısında ..“yıllardır süren tartışmaya son noktayı koyduk”..şeklindeki haberi sanırım sizler de okumuş ve merak etmişsinizdir. Haberde;TRT.nin THM.Repertuarı kayıtlarındaki “Eğin Türkü ve Halayları’nın kaynak kişisi
Olarak görünen merhum M.Özgül’ün henüz hayatta
iken güya, mesam’a giderek TRT.de üzerimdeki "Kemaliye(Eğin) havalarıyla ilgili telif haklarıyla ilgim yoktur.." diye beyanda bulunduğuna ilişkin MESAM’daki kayıtlarına düzeltme şerhi koydurduğu, bunun iyi niyetli .vijdanları rahatlatan erdemli bir davranış olduğu ifade edilmiştir. Ancak, yapılan araştırmalarda rahmetlinin sağlığında böyle bir şerh koydurmadığı, şerhin öldükten sonra belki ailesi tarafından konulabileceği düşünülebilmektedir. Çünkü Mesam, TRT. kayıtlarındaki “anonim” eserlere kişisel besteler dışında her hangi bir telif ücreti kesinlikle ödemez. Ancak,burada M.Özgül zerindeki eserler henüz anonim sıfatını kazanmadığı yani hala kişisel eserler statüsünde olduğu için maalesef rahmetlinin mirasçılarına yasal olarak ödeme yapar. Çünkü TRT.deki Kemaliye(Eğin) eserleri henüz “anonim”lik sıfatını kazanmamış, rahmetlinin üzerinde bestelenmiş eserler olarak görünmektedir. İşte bu nedenle, MESAM merhumun şu andaki TRT.kayıtlarına göre yasal açıdan ödeme yapar diyoruz.. başka bir anlatımla,Her ne surette olursa olsun DUTAĞACI Gazetesinde anlatılan olay doğru olsa bile sözü edilen bu beyan ya da düzeltme işlemleri yasal açıdan hiç bir şey ifade etmiyor..Geçerli olabilmesi için ,öncelikle TRT. Müzik arşivindeki yöre türkü ve halaylarının anonim hale getirilmesi gerekir. Aksi halde,. M.Özgül ile ilgili bu ve bunun gibi yaptırım ya da haberlerin ailesi ve yakınlarınca sadece dedikodulardan kurtulmak maksadına yönelik kendilerini rahatlatacağı yönünde olabileceği görüşündeyiz.. ..
Merhumu vijdanen bu vebalden kurtulmak isteyenler bence yasal açıdan öncelikle şunu yapmalılar.. TRT.deki Kemaliye(Eğin)ile ilgili notaların kayıtlarında yazılı “kaynak kişi” sözünün merhumun üzerindeki kayıtlardan düşülüp, yerine “anonim” sözü yazılıp kayıt altına alınmalıdır... Merhumun neden “kendisini kaynak gösterip türkülere sahip çıkıldığı sorusuna ailesince ileri sürülen sav; her ne kadar “Kemaliye(Eğin) türkülerine “yabancılar sahip çıkmasın” olduğu, bunun da iyiniyetli vijdanları rahatlatan erdemli bir davranış olabileceği" ifade edilmiş ise de bu konsept yasalar açısından inandırıcı olamayacağı görüşündeyiz...Ancak, Ne var ki…merhum sanatçımızın, o dönemde yöremize ait derleyip notaya aldığı türkü ve halayların bestekarı(kaynak kişisi) olamayacağını ...sadece derleyeni ve aktaranı olabileceği gerçeğini iyi bilenlerden idi (x).. Böyle bir yanlışa neden ve nasıl düştüğü bilinmemektedir.
Gönül isterdi ki..merhum M.Özgül, henüz TRT.Ankara Radyosunda görevliyken, kendisini TRT.notalarında “kaynak kişi” değil de..sadece “derleyen ve notaya alan” olarak gösterip... “kaynak kişi” yerine ise sadece Anonim” şerhini düşüp bu intihal(çalıntı) suçu işlememiş olmalıydı.. diye düşünüyoruz..
Sonuç olarak ; Sevgili Tahir Sehlikoğlu’nun vasıtasıyla rahmetlinin ailesi tarafından MESAM. daki bu düzeltme şerhi düşüncesine katılmıyoruz. Zira, bu işlemler merhumun sadece kişisel besteleri için geçerli olup, TRT.deki üzerinde olan anonim (yerel )türkü ve halaylarına ait yasal sorumluluğu hiçbir zaman ortadan kaldıramayacağı bilinmelidir. Bu nedenle, DUTAĞACI .Gazetesinin MESAM düzeltmelerine ilişkin ferahlatıcı olarak düşünülen haberin de sadece kişisel bestelerle alakası olabileceği..Bunun, Kemaliye(Eğin)’in “anonim”türküleriyle hiç bir ilgisi olmadığı genelde bilinmektedir..
Merhumun her iki dünyada bu vebal ve sorumluluktan kurtulabilmesi için, Kemaliye(Eğin) Belediye Başkanlığı nezdinde… İst.ve Ankara gibi .yerlerde faaliyet gösteren folklor ve kültür Derneklerince oluşturulacak olan akademik bir komisyonca TRT.ninTHM. arşivindeki merhum ÖZGÜL adına kayıtlı Kemaliye(Eğin) halay ve türkülerin yöremiz adına “anonim”sıfatının kazandırılması, notalarıyla birlikte TRT.THM.arşivine tescil edilmesiyle mümkün olabilecektir.…Saygılarımla..
Doç. Burhan TARLABAŞI
------------------------------------------
(x): Merhum M. Özgül’ün TRT. THM. Arşivindeki deki notaya aldığı Kemaliye(Eğin) halay ve türkülerinin yöremizin asıl tavrını tam anlamıyla yansıttığını söyleyemeyiz.
Kemâliye(Eğin) Ezgileriyle ilgili, TRT.ye yapılacak olan başvurunun temel gerekçesi aşağıdaki gibidir.
(TRT. MÜZİK DAİRESİ BAŞKANLIĞI………(A N K A R A)
(G E R E K Ç E) - “HEYETİMİZCE ; bizzat mahallinde yapılan inceleme ve uygulamalar sonucu.. Kurumunuz uhdesinde bulunan, Mustafa ÖZGÜL adına kayıtlı, Kemaliye(Eğin)’e ait eserlerin ;”- Kişiye özel, çaba ve yorumlara dayalı; Varyant türünde sahiplenilmiş besteler topluluğu olabileceği, Bu nedenler dolayısıyla, yöremizin folklorik tema ve müziğini tam anlamıyla yansıtmadığı” kanaatine varılmış bulunmaktadır..Gereği için,
Ek’te sunulan, yöremize özgü,heyetçe onaylı- otantik ezgi notalarının kabulünü arz ve talep ederiz. … SAYGILARIMIZLA…(BAŞKAN- imza)—
------------------------------------------------------------------------------------------------
NOT : Yapılacak olan başvuru sonucu; şayet,.TRT.deki Mustafa Özgül adına kayıtlı eserlerin yerine heyetçe onaylı olanların kabulü sağlanırda.. yöre lehine sonuçlanırsa, “anonim”lik sıfatı kazanılmış olacağından...bu, başvurunun bir zaferi olmuş olacaktır. Zira, artık bundan sonra .Mustafa Özgül adına kayıtlı eserlerin, yöre ile ilgisi olmadığı, yerine heyetçe onaylananların kazanım sağlandığı anlamını taşır..
.Ancak,ne var ki;yörenin bu kazanımından sonra… işler, henüz bitmeyecek ve bu kez de Sıra ; 4630 Sayılı Telif Hakları yasasında, yöreye ait bu “anonim” eserlerin korunması için Kültür Bakanlığına bir ikinci başvuru yapılması gerekecektir.Ancak, bu ikinci başvuru, ülkemiz genelinde var olan bir ortak sorun olduğu için buradaki başvurumuz bu ortak sorunlara ilişkin, bir ilki oluşturacağından ,şayet başarılı olunursa(… ki… aşılması çok zor) bundan, yurdumuzun diğer bölgeleri de yarar sağlayacağı muhakkaktır.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sonuçta; Tüm çaba ve gayretlerimizin amacı ;
.TRT.deki, Kemâliye(Eğin) eserlerine, önce , anonimlik” sıfatı kazandırabilmek.yani kişilerin mülkiyetinden çıkartılıp asıl sahipleri olan yöre halkına iade ettirmek,diğer yörelerimize de bu konuda öncülük edip(X),bir ilki gerçekleştirmek,böylelikle bunlara.. 4630 Sayılı yasa hükümleriyle telif haklarını sağlayabilmek olacaktır.
(X): Ülkemizde,bahse konu “anonim” eserler ve bunlara ilişkin telif haklarının 4630 Sayılı yasa hükümlerinde yer alması sonucu ; Plak-CD ve kaset firmaları ile bu eserleri izinsiz icra edenlerin, bundan böyle.. yıllardan beri bu sahipsiz eserlere artık telif hakkı ödemek zorunda olacaklarını açıkça ortaya koymuş olacaktır.
İşte biz; Kemaliye’liler olarak,önce kendi malımızı TRT.den geri alabilmek, bu haksız iktisapları önleyebilmek, milli kültürün korunmasına yönelik çalışmalara katkıda bulunabilmek amacına yönelik görüşlerimizi ortaya koymuş bulunuyoruz. şayet,değerlendirilir.. ”anonim” eserlere de .. 4630 Sayılı yasa ile telif haklarını kazandırabilirsek.. bir ilki gerçekleştirdiğimizden dolayı kendimizi mutlu sayacağız.
.Doç. Burhan TARLABAŞI 6 Kasım 2007